poza-principala-articol-blog-mai
Pentru atingerea unui scop esential de business, indeplinirea obiectivelor de profitabilitate, managerii au la dispozitie doua instrumente principale: cresterea vanzarilor si gestionarea politicilor de pret. Piata concurentiala limiteaza aceasta crestere, plafonand mai ales profitul. Astfel, managerii trebuie sa gaseasca solutii inovative de a impulsiona cresterea profitabilitatii. Se intampla ca ei sa piarda din vedere faptul ca profitul poate fi crescut nu doar prin cresterea veniturilor, ci si prin diminuarea cheltuielilor.

Pentru companiile de productie si distributie stocurile sunt principalul capitol de cheltuieli. Managementul inteligent al stocurilor poate dezvalui scaderi considerabile ale costurilor si chiar cresteri ale veniturilor.

 

Iata patru metode pentru un management inteligent al stocurilor:

 

1. Includeti stocurile in calculul profitului

Stocurile sunt generatoare atat de cheltuieli, cat si de venituri. Cand se stabilesc obiectivele de profitabilitate acestea pot influenta semnificativ rezultatele financiare. Nu uitati ca in afara de costurile de achizitie stocurile genereaza si alte costuri: cu depozitarea, cu deterioarea/expirarea, costuri indirecte date de blocarea sau imobilizarea altor resurse pentru stocare.

De asemenea, luati in calcul nu doar veniturile din vanzarea stocurilor ci si, de exemplu, veniturile din discounturile de la furnizori. Un proces de achizitie gandit la nivelul intregii companii poate aduce venituri comparabile sau chiar mai mari decat marjele din vanzare, prin urmarirea indeaproape a targeturilor cu furnizorii, prin atingerea unor volume de achizitii care sa produca discounturi, prin alegerea cu atentie a furnizorilor cei mai rentabili pentru companie.

 

2. Evaluati corect cererea din piata la momentul aprovizionarii

Piata cunoaste fluctuatii din motivele cele mai diverse si de multe ori impredictibile: evolutia economiei, evenimentele politice nationale si internationale, sezonalitate, etc.

Preluarea fluctuatiilor cererii in oferta furnizorilor cunoaste o amplificare pe masura ce acestia sunt pozitionati in lantul de aprovizionare din ce in ce mai departe de consumatorul final. Spre exemplu, daca la nivelul consumatorului final cererea creste la un moment dat cu 5%, furnizorii acestuia, urmand trendul, vor estima o crestere in luna urmatoare de 7.63% luand ca baza rezultatul anterior. Furnizorii furnizorilor vor estima si ei in acelasi mod un plus de 10.31% pentru perioada urmatoare. Urmand acest algoritm, cu cat lantul de aprovizionare de la consumator la producator este mai lung, distorsiunile se vor amplifica creand un efect de bici (bullwhip effect). Utilizarea unor instrumente de estimare care sa poata fi parametrizate corect si care sa tina cont de datele istorice poate reduce considerabil aceste distorsiuni, eliminand astfel achizitiile suplimentare inutile.

bullwhip ro

 

3. Aprovizionati functie de cerere, tinand cont de:

  • Viteza de rotatie a stocurilor pe una sau mai multe perioade anterioare;
  • Stocul minim necesar;
  • Termenul de livrare al furnizorului;
  • Sezonalitate;
  • Furnizori preferati;
  • Stocurile din toate unitatile/gestiunile.

 

4. Implementati un proces de achizitie standardizat

De cele mai multe ori, in companiile care au un numar mare de clienti sau un portofoliu de produse mare, procesul de achizitie genereaza un mic haos:

  • Se pierd informatii la lansarea comenzilor:
    • Nu se iau in calcul cele mai bune oferte si conditii comerciale;
    • Se ignora comenzile clientilor nelivrate din lipsa stocurilor;
    • Termenele lungi de livrare;
    • Stocurile din alte gestiuni;
  • Nu exista vizibilitate asupra comenzilor in curs de livrare;
  • Angajatii care gestioneaza activitatea de achizitie muncesc foarte mult timp pentru a defini necesarul de aprovizionare si furnizorii de la care e mai bine sa se cumpere;
  • De multe ori in acest timp conditiile din piata se schimba, astfel achizitia devine ineficienta.

Aceste provocari pot fi rezolvate prin implementarea unui proces de achizitie standardizat, adaptat la nevoile companiei, proces care sa poata fi rulat suficient de des si fara efort, astfel incat sa se poata evita schimbarea conditiilor din piata. Acest flux va da transparenta si flexibilitate achizitiilor si va aduce un plus semnificativ pe zona operationala.

 Am identificat un set de 6 bune practici pentru configurarea unui proces de achizitie standardizat:

 

  • poza blog maiStocati si utilizati ca date de referinta datele istorice de vanzari;
  • Tineti in sistem preturile si conditiile comerciale ale furnizorilor;
  • Definiti-va propria procedura de aprovizionare ca algoritm de calcul automat;
  • Testati mai multe scenarii de estimare utilizand premise optimiste / pesimiste / medii;
  • Castigati, prin intermediul sistemului dumneavoastra, abilitatea de a transforma in timp real datele in informații. Astfel veți dispune în orice moment de un suport fundamentat al deciziilor manageriale;
  • Nu cumparati decat ceea ce este cu adevarat necesar. Utilizati resursele pe care le aveti in stoc la maximum.

 

 

 

 

 

 Liderul mondial in solutii software de business, SAP AG, a publicat in urma unor studii de caz o estimare a beneficiilor utilizarii unor instrumente specializate in procesele de achizitie, instrumente pe care le ofera sub forma unor sisteme informatice dedicate companiilor mijlocii de distributie si productie.

Untitled-2

 

Evident, aceste beneficii pot fi obtinute doar adaptand procesele si solutiile la specificul fiecarei companii si calibrand activitatile intr-un mod eficient. Implementarea unor fluxuri standardizate poate decide castigatorul in piata libera, daca aceste fluxuri incorporeaza inteligenta si expertiza acumulata in timp de companie, impreuna cu practicile validate la nivel international de industrie.

 

Aflati cat costa

Vreti sa aflati cat de mult v-ar costa o implementare ERP? Va putem ajuta.

Afla cat costa

ABONATI-VA
LA NEWSLETTER

Cititi cele mai noi Stiri, Articole si Oferte Speciale pentru dezvoltarea companiei dumnevoastra

plic Abonare

AFLATI
CAT COSTA

Vreti sa aflati cat de mult v-ar costa o implementare ERP? Va putem ajuta.

Afla cat costa

Contact

Str. Economu Cezarescu Nr. 39
Sector 6, Bucuresti
Tel: +40 21 313 5339

Trimiteti-ne un e-mail!

facebooktwitter linkedin